Aké najväčšie zmeny prinesie ISOH oproti súčasnej evidencii odpadov?

Digitalizácia údajov o odpadoch má priniesť viac transparentnosti do nakladania s nimi. Nový informačný systém, ktorý pripravuje ministerstvo životného prostredia, bude znamenať veľkú zmenu pre firmy aj obce pri evidencii a posielaní dát.

Aké sú hlavné rozdiely medzi súčasným systémom a ISOH-om? Na čo si povinné subjekty budú musieť dávať najväčší pozor a aké riziká z pripravovaného systému vyplývajú? Budú pre evidenciu a zasielanie dát stačiť tabuľky v exceli alebo sa oplatí zaobstaranie vhodného softvéru?

Najväčšie zmeny ISOH oproti RISO

V existujúcom regionálnom informačnom systéme odpadov (RISO) podávali obce a firmy súhrnné hlásenia okresným úradom. Zámerom ISOHu je však zhromažďovať dáta o priebežnej evidencii odpadu.

“To, čo majú viesť teraz subjekty v mesačnej periodicite, budú musieť v novom systéme aj odosielať. Nebude to ale už formou súhrnného hlásenia, ale priebežné detailné dávky odpadu, ktoré budú v systéme viditeľné,” vysvetľoval rozdiely Miroslav Jakuš, riaditeľ spoločnosti Inisoft počas webinára Envirodelikty 2021.

Priebežná evidencia a posielanie údajov do nového systému však najskôr vyžaduje stanovenie štruktúry a formátu dát. Aby ISOH dokázal porovnať dve hlásenia od rôznych subjektov, napríklad pôvodcu a výkupcu odpadu. Formát dát by mala určiť vyhláška MŽP SR č. 366, termín jej aktualizácie je v súčasnosti neznámy.

Rovnako ako to, či takúto priebežnú evidenciu budú musieť realizovať aj malé firmy s pár kilami odpadu ročne. “Zatiaľ je zámer, že informácie budú odovzdávať nielen tzv. nadlimitné subjekty, ale aj malé prevádzy. Ale z našich poznatkov z pracovnej skupiny k ISOH vyplýva, že toto sa môže prehodnotiť.”

Aké riziká vyplývajú z ISOH?

Štát chce cez nový informačný systém digitalizovať každý údaj o odpadoch a získať tak prehľad, ako sa s ním nakladá. “Ak niekto vyhadzuje odpad do lesa, veľmi rýchlo sa to zistí,” upozorňuje M. Jakuš.

Subjekt preberajúci odpad musí vystaviť doklad o prevzatí. Ten je podkladom pre priebežnú evidenciu, ktorá bude viditeľná v systéme. Vrátane prípadného odpadu, ktorý osoba odobrala od iných.

Ak nebudú existovať dáta, že tento subjekt odovzdal odpad ďalej, alebo ho zhromažďuje podľa potrebných povolení, môže to byť dôvod na návštevu inšpekcie. “Inšpekcia preverí, či sa odpad naozaj nachádza v areáli. Ak nie, tak rýchlo zistí, že sa niekam nepovolene vyhadzuje.”

Informačný systém dokáže ďalej promptne upozorniť aj na odovzdanie odpadu v súlade so všetkými povoleniami. “Ak z kontroly vyplynie, že ste odovzdali odpad subjektu, ktorý už v danom čase nemá potrebné oprávnenie na nakladanie s odpadom, informačný systém na to okamžite upozorní.” Podobné kontrolky začnú blikať napríklad aj pri prekročení kapacitných limitov zariadení na nakladanie s odpadmi.

Veľká zmena pre firmy aj obce

Miroslav Jakuš upozorňuje na veľkú zmenu v evidencii odpadov na Slovensku, ktorej sa firmy a obce budú ešte dlho prispôsobovať. “Máme klientov, ktorí začali s úpravami prevádzkového systému pred trištvrte rokom, aby dokázali zadávať každý mesiac dáta do ISOHu. Ešte stále sa im to nastavenie nepodarilo úplne dotiahnuť do konca.”

Hoci pôvodným zámerom ministerstva bolo realizovať priebežnú evidenciu v reálnom čase, aj mesačná periodicita je podľa neho príliš krátky interval. “Obzvlášť, ak sa evidencia nerealizuje elektronicky už na prevádzkovej úrovni.”

“V súčasnosti je prax taká, že mnohé firmy ani nemajú všade počítače a jednotlivé prevádzky nie sú zasieťované. Prípadne nemajú k dispozícii taký internet, ktorý by umožňoval prenos dát do centrály, kde by sa pripravovala legislatívna evidencia.”

Výhody softvéru

Hotový softvér uľahčuje celú evidenciu a zasielanie dát, pretože zabraňuje chybám už pri prevádzkovej evidencii. “Nie každý si vie zmeniť svoj systém a preto varujeme firmy, aby si to nenechávali na poslednú chvíľu. Vidíme, že aj napriek ročnému predĺženiu zavedenia ISOH, mnohé firmy nevyužívajú tento čas na prispôsobenie.”
Podľa zástupcu IT spoločnosti, dodávajúcej evidenčný softvér pre firmy a obce, nie je potrebné meniť už existujúce systémy, ak je s nimi spokojnosť. “Je možné ich prepojiť so softvérom, ktorý bude komunikovať s ISOHom a zostavovať legislatívnu evidenciu. Dodávateľov takýchto systémov na Slovensku je viac než v Česku. Je to určite lepšie, ako používať excel.”

Martina Poláčková zo spoločnosti Inisoft ukázala príklad elektronickej evidencie odpadu prostredníctvom softvérového programu. Zatiaľ čo pre pôvodcov odpadu, teda výrobné firmy, či obce, môže postačovať softvér pre legislatívnu evidenciu odpadov, oprávnené osoby pre nakladanie s odpadom musia viesť podrobnú prevádzkovú evidenciu.

Excel nemusí stačiť

Prevádzkovú aj legislatívnu evidenciu možno viesť v rámci jedného spoločného softvéru, môžu to však byť aj dva rôzne programy. V tom prípade je dôležité zabezpečenie importu a exportu dát. Softvér pre legislatívnu evidenciu musí umožňovať elektronické odosielanie dát do ISOHu. “Tam už papierová podoba alebo tabuľky v exceli nebudú stačiť a treba sa na to pripraviť.”

Ako ďalej uviedla, pre správne fungovanie systému je potrebné nastavenie procesov jednak v rámci firmy, ale aj vo vzťahu k dodávateľom a odberateľom. “Oprávnené osoby pre nakladanie s odpadom by mali realizovať evidenciu už v prevádzke, na jej základe tvoriť legislatívnu evidenciu a tú odovzdávať do ISOHu. Tento proces optimalizuje aktivity z časového aj finančného hľadiska.”

“Evidencia toho, kto odovzdáva a preberá odpad, musí mať zhodný základ, teda doklad o prevzatí odpadu. Informácie u oboch subjektov by mali byť rovnaké. ISOH bude vedieť túto zhodu striktne skontrolovať.”

Máte záujem o konzultáciu?

Potrebujete pomoc s dodržiavaním súladu vedenia správnej evidencie s aktuálne platnou legislativou?
Vyplňte prosím formulár, my sa Vám ozveme v najkratšom možnom čase a zvolíme optimálny rozsah podpory či konzultácie.
Váš INISOFT
Zavolajte
(Po-Pi: 8.00 – 16.00)
alebo napíšte
Odoslaním formulára súhlasíte so spracovaním osobných údajov.

Zákaznícka podpora

Profesionálna zákaznícka podpora vyrieši každú vašu otázku
Profesionálna zákaznícka podpora vyrieši každú vašu otázku
Telefonická a on-line podpora
Telefonická a on-line podpora
Vysoká miera spokojnosti s riešením otázok
Vysoká miera spokojnosti s riešením otázok
Zákaznícka podpora